Domov / JAK NA TO ? / Chystáte se na zimní údržbu motocyklu?

Chystáte se na zimní údržbu motocyklu?


Sezóna pro mnoho z Vás končí, a tak nastává čas zazimování, údržby a oprav, aby motorka byla připravená, až nás na jaře zahřeje první sluníčko. Máme pro Vás několik tipů, co na motorce zkontrolovat a opravit.


Začneme jednoduše – zazimováním. Běžně se doporučuje motorku důkladně umýt, namazat všechny pohyblivé části, zaparkovat ji na suchém místě s teplotou nad nulou, doplnit benzín, dofouknout pneumatiky, popřípadě vyndat baterii a uskladnit ji v teplém a suchém prostředí. Pokud máte klasickou baterii, podívejte se na hladinu elektrolytu a případně baterii dolijte destilovanou vodou.

Chcete pro svoji motorku udělat více? Zkontrolujte díly, které se opotřebovávají.

Pokud chcete jezdit, budete také potřebovat zastavit, takže byste neměli zanedbat brzdy. Brzdový kotouč má na sobě většinou vyraženu minimální tloušťku a nesmí mít hluboké vrypy. Obložení na brzdových destičkách by nemělo být menší než 1 mm, jinak je třeba destičky vyměnit. Podívejte se na hladinu brzdové kapaliny v nádržce a při jejím nedostatku ji dolijte.

brzdy

Dalšími součástkami, které čas od času zkontrolujte, jsou lanka. Ta by se měla volně pohybovat. Pokud jdou ztuha, bylo by dobré je promazat. Existují pomůcky pro mazání lanek určené pro použití se sprejem nebo klasickým olejem. Lanka by neměla být roztřepena, pokud nějaké roztřepení naleznete, lanko vyměňte.

lanka

Podívejte se také na řetěz, jestli je dostatečně namazaný a správně napnutý. U většiny modelů by průhyb neměl být větší jak 2-3 cm, ale tuto informaci si ověřte ve svém uživatelském manuálu. Pokud je průhyb řetězu větší, je nutné ho dopnout. V případě, že řetěz dotahujete často, je nerovnoměrně vytažený nebo má velkou vůli do boků, znamená to, že je zřejmě na konci své životnosti a bude nezbytné ho vyměnit. V zájmu prodloužení životnosti nového řetězu se doporučuje vyměnit celou řetězovou sadu. U řetězových kol se podívejte na opotřebení zubů.

Pokračovat můžeme u ložisek. Motocykl postavíme tak, aby přední kolo bylo ve vzduchu, uchopíme přední vidlici a pohybujeme s ní dopředu a dozadu. Tím zjistíme případnou vůli v ložiskách v krku řízení. Ložiska v kolech zkontrolujeme tak, že uchopíme kolo z boku oběma rukama a hýbeme s ním do stran.

Problémy může způsobit i zanesení vzduchového filtru. Pokud máte na motorce papírový filtr, který je špinavý, bude potřeba jeho výměna. Molitanové a pratelné filtry lze vyčistit a nově naimpregnovat přípravky k tomu určenými.

Na motorce je samozřejmě spousta dalších dílů, které vyžadují naší kontrolu a údržbu, popřípadě opravu a výměnu. Pokud hledáte součástky pro Váš motocykl, zkuste se obrátit na wemoto.cz. V nabídce najdete širokou škálu náhradních dílů pro velké množství motocyklů od šedesátých let až po současné modely.

O Martin Kokeš

Majitel stránky a Facebookové komunity "Motorkáři jsou Rodina"

Podivej se také na

Nová Kawasaki Z900 !!

Kawasaki z900 nahradí nejen Z800, ale i Z1000. Nový Z je lehčí než oba předchozí modely, je silnější než Z800, a stojí mnohem méně než Z1000 - nemluvě o designu, který je mnohem méně agresivní než Z1000.