Domov / ČLÁNKY / JAK NA TO: „ODZIMOVÁNÍ“ MOTOCYKLU

JAK NA TO: „ODZIMOVÁNÍ“ MOTOCYKLU

 Předpokládejme, že jste věnovali aspoň nějakou minimální přípravu motocyklu k zimnímu spánku. V následujících řádcích se soustředíme tedy na ůkoly, který by měl provádět každý majitel, či uživatel motocyklu.

121815-2015-yamaha-yzf-r1-engine-transmission-cutawayMOTOR:

Motory motocyklů poskytují mnohem vyšší litrový výkon, než motory automobilů, je tedy potřeba jim věnovat náležitou péči. Zkontrolujte těsnost motoru na úniky provozních kapalin. Překontrolujte hladinu oleje, množství chladící kapaliny a hlavně vzduchový filtr. Olej doporučuji měnit již na podzim, aby při dlouhém stání přes zimu nedocházelo k usazování nečistot, které jsou po sezóně v oleji obsazené. Měňte ho poctivě, dle doporučeného kilometrového nájezdu daného výrobcem,  maximálně ale po době 12 měsíců a to i když kilometry nenajedete.

admin-ajax.phpBRZDY:

Zkontrolujte množství brzdové kapaliny, těsnost systému. Brzdovou kapalinu měňte poctivě nejdéle po 2 letech. Brzdová kapalina váže vlhkost ze vzduchu, čímž se rapidně zhoršují její vlastnosti. Zkontrolujte brzdové kotouče, které pro jistotu odmastěte. Zkontrolujte brzdové třmeny a brzdové destičky, a celé brzdy vyčistěte a destičky odmastěte.


BATERIE:

Předpokládáme, že většina z Vás baterii na zimu vyndává. Správně by se měla skladovat v suchu a teple a pravidelně dobíjet. Pokud se tomuto chcete vyhnout doporučuji zakoupit mikroprocesorem řízenou nabíječku ( např. Bosch, CteK ) a nabíjecí port, který je pernamentně napojen na póly baterie a nechat akumulátor celou zimu připojený na udržovací režim. Na jaře stačí pouze odpojit konektor z nabíjecího portu a máte jistotu, že má správné napětí a spolehlivě nastartuje. Nepředpokládám, že ještě někdo používá baterii, která potřebuje kontrolovat elektrolyt, tudíž toto vynecháme. Pokud ano, máte můj obdiv za udržení tohoto akumulátoru při životě, darujte si medaili a jděte si koupit bezúdržbovou. Pozor si dejte pokud jste upgradovali na Lithiové akumulátory, protože tyto   vyžadují speciálně pro ně určené nabíječky. Doporučujeme také vizuálně projít konektory, elektroinstalace, zda nevykazují korozi.

IMG_5686

PODVOZEK, PNEUMATIKY:

Pokud nepoužíváte přes zimu montážní stojany, či nemáte moto na centrálním stojanu tak, aby se pneumatiky nedotýkaly země, je nutnés motkou vprůběhu zimy párkrát popojet, aby netrpěl kord a bočnice. Před zimou také doporučuji zvýšit v nich trošku tlak. Po zimní odstávce nastavte tlak v pneumatikách na hodnoty stanovené výrobcem. Tento tlak se měří za studena a vždy ho dodržujte ( tlakům v pneu se budeme též věnovat v dalších článcích a bude Vám vysvětleno proč ho neměnit ), zkontrolujte též plochu běhounu, zda nevykazuje nadměrné opotřebení, průpichy, či praskliny. Stejně zkontrolujte i ráfky. Podvozku jako takovému delší odstávka neuškodí, tudíž jen pohledem zkontrolujte úniky oleje, či zda nejsou poškozené prachovky.

LANKA, OVLÁDACÍ PRVKY, SEKUNDÁRNÍ PŘEVOD:

Lanka promažte např. silikonovým olejem, či vazelínou ve spreji a zkontrolujte možná   poškození, či nadměrné opotřebení. Promažte též všechny páčky, pedály a vše co se má hýbat. Řetěz a rozety vyčistěte přípravky k tomu určenými a namažte. Zkontrolujte průvěs řetězu a jeho případné nadměrné , popř. nerovnoměrné vytažení. Kontrolujte také v jakém stavu je primární kolečko a rozeta.

Toto je naprosté minimum pro kontrolu 100% stavu Vašeho biku a jeho bezproblémové nastartování po zimním spánku. Mnoho úkonů se kryje s běžnou údržbou a měli by jste je provádět automaticky. Pokud tomu tak je nezabere Vám toto ani moc času a můžete se pak smát těm, kteří na jaře nevyjedou. 🙂

Přejeme Vám krátký zbytek zimy a start na prví brknutí.

O #87|Kubík Mařík

SpeedJunkie tělem a duší. Tam kde je kousek aspoň trošku ucházejíciho asfaltu tam je doma a je jedno jestli je to okruh, či prostá venkovská silnička. Pokouší se o osvětu moto veřejnosti, či pokusy vštípit řidičům motorek základní vědomosti a jízdní styl. V občanském životě vedoucí pracovník průmyslového areálu pro zpracování plastů. Zabývá se technikou, nastavením a úpravami motocyklů. Vlastníma rukama uplácal dohromady okruhové CBR600F4, které se kupodivu nerozpadlo na prvních brzdách a dokázalo se kvalifikovat do startovního roštu. V tuto chvílu sedlá na nákupy a couračky po městě Suzuki Burgmann AN400, na polety po okolí a odreagování Yamahu FZ6 (completely tuned), již zmiňovanou okruhovou Hondu CBR600F4, která je pro nedostatek výkonu oproti konkurenci na okruzích v průběhu přestavby na stunt special a nakonec zlatý hřeb okruhovou Yamahu R6R YEC RACESpec. Moto: Zajeď to co nejrychleji to jde a pak zjisti jak to zaletět ještě rychleji.

Podivej se také na

Nová Kawasaki Z900 !!

Kawasaki z900 nahradí nejen Z800, ale i Z1000. Nový Z je lehčí než oba předchozí modely, je silnější než Z800, a stojí mnohem méně než Z1000 - nemluvě o designu, který je mnohem méně agresivní než Z1000.