Domov / ČLÁNKY / JAK SE PŘIPRAVIT NA PRVNÍ OKRUHOVÉ JEŽDĚNÍ

JAK SE PŘIPRAVIT NA PRVNÍ OKRUHOVÉ JEŽDĚNÍ


Internetem koluje spousta rad a tipů, jak připravit motorku na okruhové ježdění. My se na ně podíváme a přidáme k nim své osobní zkušenosti.


Obliba okruhového ježdění mezi motorkáři stále roste. Asi téměř každý majitel sportovního motocyklu a nejen toho sportovního, má někdy choutky vyzkoušet si jízdu na velkém závodním okruhu, kde se prohánějí například jezdci šampionátu MotoGP. Najít si na běžné silnici fajn místo, kde jsou hezké zatáčky a malý provoz, se sice dá, ale stále je zde spousta rizik a ta atmosféra na skutečné závodní dráze je zkrátka úplně jiná. A kde jinde zkusit dostat motorku „legálně“ na hranice možností než právě na okruhu?

V dnešní době je okruhové ježdění hodně populární. Pro případné zájemce jsou zde jak volné jízdy, které pořádají přímo samotné okruhy, tak se dá využít služeb některé z mnoha agentur. Ty pořádají jak volné ježdění pro úplné začátečníky, tak i závody pro zkušené jezdce, kde se na trati  mnohdy můžete potkat s ostřílenými profesionály z šampionátů jako je třeba Alpe Adria nebo z českého road racingu.

Naši kolegové z britského webu therideadvice.com sepsali sedm bodů, které by dle nich měl každý zájemce o okruhové ježdění zvážit. A protože sám jezdím už několik let vlastně jen po dromech v rámci nejrůznějších agenturních a hobby závodů, tak ke všemu řeknu i svůj názor na věc.

1. Jak se na okruh dopravit

Ne všichni z nás mají to štěstí vlastnit dodávku nebo vozík za auto, což je rozhodně ten nejpohodlnější způsob, jak motorku na okruh dopravit. Hlavním důvodem, proč zvolit tento způsob dopravy, je únava. Věřte, nebo ne, ale jízda na okruhu je náročná a následná cesta na motocyklu domů by mohla být i nebezpečná. Dalším důvodem je možnost pádu, po kterém může být motocykl tak poničený, že na něm nepůjde odjet domů.

Silničnímotorky – S prvním bodem se naprosto ztotožňuji. Kdo na motorce nejezdí, si řekne, vždyť si jen vozíte prdel na motorce, tak co je na tom náročného? Ale opak je pravdou. Jízda na závodním okruhu je opravdu fuška, a pokud se budete účastnit celodenního ježdění, tak na konci dne budete fakt slušně vyflusaní. Když vzpomenu na letošní Slovakiaring, kde bylo snad skoro padesát stupňů, tak si fakt nedovedu představit, že bych po 6×20 min v sedle + závod ještě sedl na motorku a jel na ní domů.

DSC_1930

2. Chraňte svůj bajk

Mnoho lidí používá na motocyklech tzv. padáky, nebo-li nejrůznější padací protektory, které by měly eliminovat škody během případného pádu. Při volně padáků byste ale měli být opatrní. Při pádu na okruhu, když motocykl sjede z asfaltu do trávy nebo kačírku, kde se padák zaryje do země, se může motocykl roztočit a nakonec utrpí víc škod, než když by se pouze klouzal  po boku. Proto se vyplatí pořídit dražší a propracovanější padáky, které jsou z takových materiálů, který by se měl v takové situaci odlomit a předejít tomu, že způsobí víc škod než užitku.

Silničnímotorky – O tomto bodu se dá hodně polemizovat. Každý pád ať už na běžné silnici, nebo na okruhu je jiný. Osobně ale na motorce padáky mám a moje zkušenost je prozatím jen dobrá. Během pádu, který jsem loni absolvoval v Brně na okruhu, měla motorka prakticky jen odřené kapoty, ulomenou stupačku a nic důležitého nepřišlo k újmě. Jsou ale případy, kdy padáky opravdu víc uškodily, než aby pomohly. Proto, když se rozhodnete padáky na motorku pořídit, nesáhněte hned po tom nejlevnějším. Podívejte se raději po nějakém ověřeném výrobci, který má už s výrobou zkušenosti.

3. Vezměte si nějaké nářadí

Nejezděte na okruh s předpokladem, že vaše motorka bude vždy dokonale fungovat a nic nebude potřebovat úpravu. Krom sady nářadí, která je ve většině motorek, si s sebou raději vezměte další klíče, pojistky, šroubováky, kleště a další věci, které by se mohly hodit. Byla by totiž škoda kvůli nějaké drobnosti přijít o nějaké jízdy nebo případně o celý den ježdění.

Silničnímotorky – S třetím bodem také nemůžu jinak než souhlasit. V případě, že jedete pouze na jednu volnou jízdu, tak bych nějaké nářadí asi moc neřešil. Pokud ale s nějakou agenturou vyrazíte na celý den na okruh, je fajn s sebou nějaké nářadí mít. Já osobně toho s sebou beru co možná nejvíc, ale stejně nakonec vždycky potřebuju to, co zrovna nemám. A co už jsem se stihl naučit, je, že lepicí pásky není nikdy dost! 😀

yato-xxl-sada-naradi-216ks-2--1146

4. Zbavte se zrcátek a blinkrů

Na rozdíl od běžného provozu byste se na okruhu měli soustředit jen na dění před sebou. Zpětná zrcátka budou odvádět vaši pozornost a nebudete se soustředit na brzdné body a na ideální stopu. Nemějte obavy o ty, co jedou za vámi. Držte si pouze svou stopu a rychlejší jezdec, který se blíží zezadu, si ideální a bezpečné místo na předjetí najde sám. Na většině okruhů po vás budou vyžadovat sundání zrcátek, nebo minimálně jejich přelepení páskou.

Silničnímotorky – Minimálně sklopení, ale ideálně úplné oddělání zrcátek je naprostý základ jízdy na okruhu. Koukat do nich během jízdy akorát odvádí pozornost a případné uhýbání rychlým jezdcům, kteří vás doženou, by bylo hodně nebezpečné. Společně se zrcátky doporučuji oddělat i blinkry. Na okruhu vám jsou úplně k ničemu a při případném pádu jsou to akorát drahé položky navíc.

DSC_1979

5. Vezměte si spotřební materiál

!! BOD 5 A VÍCE TOHO NAJDEŠ ZDE !!

O Martin Kokeš

Majitel stránky a Facebookové komunity "Motorkáři jsou Rodina"

Podivej se také na

Nová Kawasaki Z900 !!

Kawasaki z900 nahradí nejen Z800, ale i Z1000. Nový Z je lehčí než oba předchozí modely, je silnější než Z800, a stojí mnohem méně než Z1000 - nemluvě o designu, který je mnohem méně agresivní než Z1000.