Domov / MOTO GP / Marc Marquez mistr světa 2016 !

Marc Marquez mistr světa 2016 !

Marc Marquez v letošní sezóně MotoGP podával konzistentní výkony, dobře se vypořádal s novou elektronikou a pneumatikami a i přesto, že měl během předsezónních testů se svou Hondou spoustu problémů, podařilo se mu vše vyladit a stal se letošním mistrem světa. Marcovi se to nakonec podařilo už při 15. GP v Japonsku, tak si pojďme shrnout jeho sezónu, cestu za titulem i historické milníky.


Letošní sezóna MotoGP má už svého krále, který byl korunován již tři závody před koncem v japonském Motegi. Stal se jím Marc Marquez, který má v současné chvíli 77 bodový náskok na nejbližšího soupeře Valentina Rossiho, takže ho ve zbývajících závodech už nemůže bodově překonat. Marc si proto mohl naplno užít oslavu již pátého titulu mistra světa a zároveň třetího titulu v královské třídě MotoGP.

Marc Marquez debutoval ve světovém šampionátu v roce 2008, když mu bylo 15 let. I přesto, že ho v nováčkovské sezóně trápila zranění, dokázal už ve svém šestém závodě dojet na stupně vítězů. Další pódiový výsledek získal v roce 2009 a o rok později už oslavil svůj první titul mistra světa ve třídě 125 ccm, když vyhrál neuvěřitelných deset závodů z celkových čtrnácti.

Po titulu v nejslabší třídě přišel v roce 2011 přestup do střední třídy Moto2. Tady se rozkoukal hodně rychle, když už ve čtvrtém závodě vyhrál a celkem za sezónu nasbíral sedm vítězství a další čtyři umístění na stupních vítězů, včetně toho na Phillip Islandu, kde startoval z 38. místa. V tu chvíli bojoval o titul mistra světa se Stefanem Bradlem, ale závěr sezóny musel nakonec vynechat kvůli vážnému zranění oka. Kvůli němu málem ukončil kariéru, ale operace proběhla úspěšně a další rok se vrátil v plné síle. V roce 2012 vyhrál hned úvodní závod v Kataru a kromě třech závodů vždy vystoupal na stupně vítězů a celkem devětkrát vyhrál. Rok tak ukončil titulem mistra světa a mohl se těšit na přestup do královské třídy MotoGP.

Přestup do MotoGP mu vyšel perfektně, když u týmu Repsol Honda akorát vystřídal Caseyho Stonera, který se rozloučil s kariérou. Marcovi se debut v královské třídě opravdu vydařil, když hned v úvodním závodě v Kataru skončil třetí a v dalším závodě v Americe vyhrál. K tomu během sezóny přidal dalších pět vítězství a devět umístění na pódiu, takže si na konci roku dojel ve Valencii pro první titul mistra světa v MotoGP, když druhého Jorgeho Lorenza porazil jen o 4 body. Byla to neuvěřitelná nováčkovská sezóna a se stal nejmladším jezdcem, který takového úspěchu dosáhl, a zároveň byl prvním nováčkem po 35 letech, který hned vyhrál titul MotoGP.

V sezóně 2014 chtěl svůj titul obhájit a začal výborně, když dokázal vyhrát 10 závodů v řadě. Jeho soupeři marně hledali recept, jak mladíka od Hondy porazit. To se povedlo až při Grand Prix České republiky, kde se Marc dokonce nepodíval ani na stupně vítězů. Nicméně hned poté přidal další vítězství ve Velké Británii a skvělou sezónu završil pódiem v Japonsku a vítězstvím v Malajsii a Valencii. Marc tak dokázal titul mistra světa s přehledem obhájit už při Grand Prix Japonska, na domácím okruhu Hondy.

Rok 2015 začal pátým místem v Kataru a následným vítězstvím v Americe, ale tentokrát už nebyl tak suverénní. Honda přišla s novým motorem, který byl příliš agresivní, a Marca nakonec během závodů provázela spousta pádů. Kvůli nim přišel o hodně bodů a o titul se začali přetahovat konkurenti z Yamahy. Třetí titul MotoGP v řadě si tak na své konto nepřidal a sezónu zakončil celkovým třetím místem.

marc-marquez-motogp-2015-01

Sezóna 2016 v MotoGP

Letošní rok v MotoGP byl proti předcházejícím v něčem nový – hlavně kvůli novým technickým předpisům, které začaly platit. Do světového šampionátu se vrátil francouzský výrobce pneumatik Michelin, který nahradil japonský Bridgestone, a začalo platit pravidlo o jednotné elektronice. Všichni jezdci a továrny se s tím museli vypořádat a jak už jsme mohli sledovat v předsezónních testech, neměl nikdo nic jisté. Ani v týmu Repsol Honda nepředváděli nijak suverénní výkony. Marc Marquez se pral s agresivním charakterem motoru a nová elektronika i pneumatiky měly stále své nedostatky. Během testů bylo vidět, že nejsou u Hondy spokojeni a dobré nastavení se jim podařilo najít „za pět minut 12,“ když se Marc na své RC213V začal cítit dobře až poslední den předsezónního testu v Kataru, který byl jen pár dní před úvodní Grand Prix.

Po náročné předsezóně s různými výsledky nakonec Marc sezónu ve světovém šampionátu rozjel pozitivně. V úvodním závodě v Kataru skončil na stupních vítězů na třetím místě. Závod v Argentině byl ovlivněn špatnými pneumatikami Michelin a také počasím, kdy se muselo zastavovat v boxech na výměnu motorek. Marc v tomto závodě v první polovině bojoval s Valentinem Rossim, ale ve druhé části po výměně motorek se dokázal rychle od Itala odpoutat a dojel si pro první vítězství v sezóně. O týden později se jelo v Austinu, kde se Marcovi vždycky dařilo a dovezl si své čtvrté vítězství z této trati, navíc po startu z prvního místa. Na americké půdě to bylo jeho 10. vítězství v řadě a také 26. vítězství v královské třídě, čímž překonal Kevina Schwantze v historických tabulkách v počtu vítězství v královské třídě.

Čtvrtým závodem sezóny se celý šampionát přesunul do Evropy, navíc se jelo v domácím Jerezu. Zde Marc přiznal, že pokusit se vyhrát bylo příliš riskantní, proto si dojel pro třetí místo za největšími soupeři Valentinem Rossim a Jorgem Lorenzem. Ve Francii poprvé nevystoupal na stupně vítězů. V závodě totiž spadl v sedmém kole, když bojoval o druhé místo, ale do závodu se vrátil a cílem nakonec projel třináctý.

marc-marquez-repsol-honda-motogp-2016-29

V italském Mugellu si závodníci mohli užít pěkného slunečného počasí a poté, co Valentinovi Rossimu odešel motor na jeho Yamaze, se Marc Marquez pustil do intenzivní bitvy o první místo s Jorgem Lorenzem. O vítězi nakonec rozhodla poslední zatáčka a výjezd na cílovou rovinku. Marc byl v cíli o 0,019 s později, takže skončil druhý. O dva týdny nato se jel pro Marca další domácí závod, když se celý šampionát přesunul do Katalánska. Víkend byl bohužel poznamenán tragédií Luise Saloma, ale na přání Luisovy rodiny se dál pokračovalo. Oba jezdci Hondy skončili na stupních vítězů, Marc byl druhý a vítězem byl Valentino Rossi. Tento závod naopak nedokončil Jorge Lorenzo, který skončil na zemi po incidentu s Andreou Iannonem, což bylo pro šampionát důležité.

Osmá Grand Prix se jela v legendárním holandském Assenu a nedělní závod se jel na vodě. Nakonec byl kvůli silnému dešti přerušen červenou vlajkou a restartovaný závod se jel jen na 12 kol. Do něj Marc dobře odstartoval, ale poté byl širší a propadl se na třetí místo za Andreu Doviziosa a Valentina Rossiho. Do vedení se dostal Jack Miller, Rossi spadl a Lorenzo byl desátý, takže se Marc rozhodl dojet druhý a získat důležité body do šampionátu. Špatné počasí jezdci zažili i při další Velké ceně, která se jela v Německu. Během závodu MotoGP začínala trať osychat, což Marcovi moc nevyhovovalo, začal se propadat na deváté místo a dokonce vyjel mimo trať. Po výměně motorek vyrazil na trať na slickách, což byl skvělý tah. Ze 14. místa si nakonec dojel pro sedmé vítězství v řadě na okruhu Sachsenring. Výsledkem toho bylo, že Marc Marquez mířil do letní přestávky s náskokem 48 bodů nad Jorgem Lorenzem.

Letní pauza nebyla letos tak dlouhá, takže po pár týdnech šampionát MotoGP zavítal do Rakouska, kde se jelo poprvé od roku 1997. Navíc jezdce čekaly čtyři závody v pěti týdnech, proto bylo důležité mít co nejlepší strategii. V Rakousku dominovali jezdci Ducati a pro Marca to bylo od Francie poprvé, co nedojel na stupních vítězů, když cílem projel pátý. Hned o týden později se jelo u nás v Brně. Zde bylo opět špatné počasí, které ovlivnilo závod, ale i tak se s mokrou tratí dokázal vyrovnat a cílem projel na třetím místě.

Dvanáctý závod sezóny se jel v britském Silverstone, kde se Marc Marquez na motorce necítil moc pohodlně kvůli špatnému výběru pneumatik, což ovlivnilo i výsledek a v cíli byl čtvrtý. Podobně to měl i v italském Misanu, kde také skončil čtvrtý, což pro něj byla teprve čtvrtá GP sezóny, ve které neskončil na stupních vítězů. Po tomto závodě Valentino Rossi, druhý jezdec šampionátu, stáhl ztrátu na 43 bodů, zatímco třetí Jorge Lorenzo ztrácel 61 bodů. Marc v tu chvíli věděl, že jeho oblíbené tratě teprve přijdou, a první příležitost přišla v domácím Aragonu. Zde nenechal nic náhodě a zajel svou 64. pole position kariéry, takže tím vyrovnal Jorgeho Lorenza v největším počtu pole position v historii GP. V neděli si pak dojel pro vítězství před Jorgem Lorenzem aValentinem Rossim. Ve svém věku 23 let už měl celkem 54 vítězství v kariéře, čímž vyrovnal australskou legendu Micka Doohana. Ve vedení si zároveň vytvořil náskok na Valentina Rossiho už na 52 bodů a na krajana Jorgeho Lorenza 66 bodů.

marc-marquez-repsol-honda-motogp-2016-14-aragon

Závodem v Aragonu také skončila dlouhá šňůra evropských závodů a závodníky čekalo třítýdenní závodění v Asii a Austrálii a poté závěr sezóny ve Valencii. Do konce sezóny tak zbývaly čtyři závody a 100 možných bodů pro rozšíření bodového skóre. Prvním ze závodů bylo japonské Motegi, kde měl Marc teoretické šance získat titul. Jak sám uvedl na tiskové konferenci, moc zisku titulu nevěřil a chtěl se soustředit jen na co nejlepší výkon v závodě, než myslet na šampionát. Spousta lidí v paddocku očekávala, že se o titulu rozhodne až v následujícím závodě v Austrálii.

Marc Marquez do nedělního závodu dobře odstartoval, na chvíli se ujal vedení, ale hned ve druhé zatáčce ho předjel Jorge Lorenzo a Marc se pustil do souboje s Valentinem Rossim. Ke konci čtvrtého kola se ale Marc dostal do vedení a postupně si tvořil náskok. O pár kol později skončil na zemi jeho nejbližší soupeř Valentino Rossi. Odpadl mu tak jeden soupeř, ale druhý tu ještě byl – Jorge Lorenzo – navíc jezdil na druhém místě. Nicméně pět kol před cílem spadl i Jorge Lorenzo a v tu chvíli už Marcu Marquezovi bylo jasné, že si jede pro titul mistra světa. Musel jen zachovat klid a poslední čtyři kola dojet do cíle. To se mu podařilo, závod vyhrál a mohl tak podruhé v životě v Japonsku oslavit titul mistra světa. Nyní ho čekají poslední tři závody sezóny, které si může užívat a jet s větším klidem.

Během letošní sezóny jsme tak mohli sledovat úplně jiného Marca Marqueze než loni. Nyní měl k závodům jiný přístup: pokud to bylo možné, tak bojoval o vítězství či stupně vítězů, ale pokud ne, snažil se minimalizovat škody a raději dojel na bodech. Konzistence, to bylo klíčové slovo pro tuto sezónu, která mu přinesla úspěch. Kromě toho prokázal, že umí být trpělivý a na úspěch si počká. Dokázal se dobře sžít s novou elektronikou a pneumatikami Michelin, které měly ve spoustě případů nepředvídatelné chování, a vyrovnal se s velmi často měnícím se počasím, které ovlivňovalo závody. Marc tuto sezónu zvládl lépe než jeho soupeři a nyní tak mohl oslavit titul mistra světa.

O Martin Kokeš

Majitel stránky a Facebookové komunity "Motorkáři jsou Rodina"

Podivej se také na

Nová Kawasaki Z900 !!

Kawasaki z900 nahradí nejen Z800, ale i Z1000. Nový Z je lehčí než oba předchozí modely, je silnější než Z800, a stojí mnohem méně než Z1000 - nemluvě o designu, který je mnohem méně agresivní než Z1000.